Pokud zakládáte novou firmu, na internetu najdete seznamy kroků, které je třeba učinit po právní stránce. V tomto článku bych se chtěla ale zaměřit na úkony, které potřebujete udělat z hlediska účetnictví a daní.
- zaregistrovat se k daním právnických osob a to zde. Je třeba se přihlásit na finanční úřad, pod který spadá nově vzniklá firma dle svého sídla. Vyplňuje se zde, k jakým daním chcete svou společnost registrovat. Vždy to bude k dani z příjmu právnických osob. Pokud budete využívat automobil pro podnikání či budete uskutečňovat pracovní cesty, musíte svou firmu registrovat navíc ještě k silniční dani. Jestliže bude vaše nově vzniklá firma také zaměstnávat osoby, je třeba se zaregistrovat také k dani z příjmů ze závislé činnosti a dani z příjmu fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně. V této registraci jde také o vyplnění kontaktu na vás a o číslo bankovního účtu.
- získat přístupové údaje do datové schránky. Ta je vám založena automaticky při založení s.r.o.. Do pár dnů vám přijde dopis do vlastních rukou.
- založit bankovní účet a získat přístup do internetového bankovnictví
- pokud chcete svou nově založenou firmu rovnou zaregistrovat i k DPH a stát se tak dobrovolným plátcem, je třeba vyplnit formulář. Počítejte nicméně s tím, že bude po vás úřad chtít dodatečné informace jako například: převažující předmět podnikání, předpokládaná částka ročního obratu, adresa provozovny či doložit obchodní smlouvy s odběrateli a dodavateli.
- oznámit živnostenskému úřadu provozovnu
- zakoupit licenci k účetnímu softwaru či založit novou účetní jednotku ve stávajícím programu. Pokud budete mít účetnictví řešeno dodavatelsky, toto je samozřejmě starost vaší externí účetní.